Malaysia del 1: Georgetown & Langkawi

Så, nu är SMEK hemkomna från Malaysia och en grym spontansemestervecka. Trots att vi bara reste med tåg och buss, och hann med att besöka tre olika städer, känns det som att vi hann vara ovanligt länge på alla ställen och uppleva sjukt mycket saker.

Vi började vår resa med att ta bussen från typ utanför vår dörr till Johor Bahru, som ligger precis på andra sidan av den malaysiska gränsen. Där skulle vi ta ut pengar, och hittade till slut den oseriösaste banken nånsin:
Återstår att se om det var en reko bank eller om alla våra pengar är borta nu...

Efter en mysig tågresa på tolv timmar (mer om den i ett senare inlägg) och en betydligt kortare båtfärd kom vi fram till Geoergetown, en gammal brittisk koloni strax utanför Malaysias nordöstra kust. Det var två sjuklingar som kom dit (tokförkylda, däckade, snorinbakade och äckelhostande) så det första vi gjorde var att försöka hitta ett Apotek. Men tydligen är dessa inte öppna dygnet runt i Georgetown, så vi hänvisades istället till ett litet snabbköp där de enligt receptionisten på vårt hostel hade "en del grejer...". SM frågade efter något mot halsont, och efter att kassörskan rotat lite bakom disken fick hon fram något som såg ut som väldigt otraditionell medicin, men som antagligen snarare var oerhört traditionell kinesisk medicin (hoppas vi). I alla fall, tre såna här rör fick SM att sätta i sig med ett par timmars mellanrum:
Sedan, pang bom, var halsontet borta. Så funkade gjorde det ju i alla fall.

Eftersom vi var rätt så sjuka var vi inte så värst aktiva i Georgetown. Men vi hann i alla fall med att besöka ett museum, som egentligen var en gammal bostad för en kille som var en del av de så kallade peranakan-kineserna (kineser som flyttade till Indonesien, Singapore och Malaysia för flera hundra år sedan). Coolt plejs, galna möbler och massor av smycken, skor och liknande som de bar på den tiden. Och såklart även ett par opiumsängar.
Här kan man röka opium...

Sen begav vi oss snabbt till Langkawi, för att vila upp oss lite på stranden. Hade inte direkt några som helst förväntningar på denna ö, och blev positivt överraskad. Totalt paradis! Dessutom hade vi tur och kom precis innan det kommer fyllas av turister, så det var mest vi, några malayer och ett gäng backpackers där.
Exakt här spenderade jag de kommande tre dagarna.

Vi tog det riktigt passivt och hängde som sagt mest på stranden, förutom när vi var tvungna att släpa oss upp för att köpa nya böcker eller käka lite.

Geten Gunde bodde precis vid stranden och honom gick vi förbi varje dag. Han hade även en liten unge (en så kallad killing) men han bodde i en bur. Gunde brukade stå på en stol ibland när vi gick förbi.

Som vanligt fick vi även ett nytt husdjur:
Tusenfotingen Tage. En glad kille på femton dagar som gillar att hänga i badrum och kolla på när tjejerna duschar.